Hormonen in balans

Als we het hebben over hormonen denken we al snel aan oudere dames in de overgang of vrouwen die een kort lontje hebben tijdens hun menstruatie. Echter als we ons wat meer in onze hormonen verdiepen komen we erachter dat onze hormonen voor zoveel meer zaken verantwoordelijk zijn dan de dingen waar we vaak aan denken.

Hormonen is afgeleid van het woord ‘hormare’ wat ‘in werking zetten betekent’. Hormonen zijn organische stoffen die als boodschapper in het lichaam allerlei processen in werking zetten, dit alles gericht op het bewaren van de balans (homeostase).

Hormonen worden grotendeels in de hormoonklieren aangemaakt en er zijn honderden verschillende hormonen in ons lichaam te vinden. Je zult begrijpen dat deze hormonen ongelofelijk goed moet samenwerken om de balans te bewaren en ons gezond te houden.

Een van de belangrijkste beïnvloeders van onze hormoonbalans is stress. Niet zo gek als je je realiseert dat de belangrijkste taak van onze stresshormonen overleven is. Op het moment dat we dus in gevaar zijn, krijgen onze stresshormonen altijd de prioriteit boven de andere hormonen. Een stressvrij leven is onmogelijk, een stressarm leven daarentegen zou een mooi streven zijn om, naast onze stresshormonen, onze hormonen in balans te houden.

In de verschillende levensfases spelen verschillende hormonen een belangrijke rol. Dat alleen vrouwen last hebben van hun hormonen is een fabel. Het is algemeen bekend dat meisjes in hun tienerjaren door grote lichamelijk veranderingen heen gaan en dat zij vanaf hun 35e levensjaar de volgende fase in gaan. Wat minder bekend is, is dat mannen van middelbare leeftijd, net zoals jongens in hun tienerjaren tijdens de pubertijd, ook een verandering in hun hormoonhuishouding doorlopen en een nieuwe levensfase in gaan.

 Het klinkt wellicht wat gek, maar mannen en vrouwen hebben dezelfde hormonen. Zelfs als het gaat om de geslachtshormonen (oestrogeen, progesteron en testosteron) zijn deze hetzelfde, de verhoudingen zijn uiteraard wel anders. Naast de geslachtshormonen hebben we een heleboel andere hormonen. De meest bekende zijn: Bijnierhormonen (o.a. cortisol, adrenaline), Alvleesklierhormonen (insuline, glucagon), Schildklierhormoon (T4), Pijnappelklierhormoon (melatonine), en de Hypofysehormonen (o.a. groeihormoon).

Een gezonde hormoonbalans is afhankelijk van veel factoren. Vanuit onze ouders krijgen we onze genen mee waar we het mee te doen hebben. Een vaak gehoorde verklaring van hormonale klachten is dan ook “het zit in de familie”. En ik ga niet ontkennen dat het niet zo is, maar er is nog zoveel meer wat van invloed is op je hormoonbalans. Bioritme, slaap, voeding, beweging, stress, je darmen en de werking van je lever zijn zo al een paar factoren die een directe invloed hebben op de gezondheid van je hormoonstelsel. Door aan de slag te gaan met een gezonde leefstijl kan je je hormoonhuishouding weer in balans krijgen en kunnen hormonale klachten sterk verminderen en in een aantal gevallen zelfs volledig tot verleden tijd behoren.

Herken jij je in (een aantal) van de volgende klachten:

  • Weinig energie
  • Je let goed op wat je eet maar je valt toch niet af
  • Grote behoefte aan zoetigheid
  • Om de kleinste dingen in de stress raken
  • Verlies van spiermassa en toename van vet
  • Achteruitgang van libido
  • Trager denken en vergeetachtigheid
  • Slecht kunnen inslapen en/of doorslapen

Dan zou dit zomaar voort kunnen komen uit een disbalans in je hormoonhuishouding. Wil je hier meer over weten? En wil je meer inzicht krijgen in de invloed van jouw leefstijl op jouw hormoonbalans is? Neem vrijblijvend contact met me op.

Vind je het leuker om in een groep gelijkgestemde aan de slag te gaan met je hormoonbalans? In het najaar kan je de verschillende workshops van het  “hormonen in balans” programma volgen.

“To overcome our challenges,

all that is required is the courage to ask for help.”

Aan de slag met jouw persoonlijke leefstijlplan?

Neem dan contact met me op

KIM HELMER

06 141 24 121

info@insideoutvitaliteit.nl

LET'S CONNECT

Wist je dat:

  • stress vaak de grootste veroorzaker is van een disbalans in je hormomen
  • iedere dag een half uur wandelen een stressverlagend effect heeft
  • slaapproblemen vaak een afspiegeling zijn van hoe je je overdag gedraagt
  • teveel eetmomenten op een dag er juist voor zorgen dat je heel moe kunt worden
  • te veel, te vaak en te intens sporten je uit balans kan brengen
  • een gezonde leefstijl een grote invloed heeft op de menopauze
  • en dat dit ook geldt voor de penopauze bij mannen?