Running therapie

Running Therapie is een vorm van hardlopen waarbij matige fysieke inspanning ervoor zorgt dat stressgevoelens verminderen en ademhaling en hartslag verbeteren. Running Therapie is de tussenstap van niets-doen naar een actievere leefstijl.

Running therapie

Running Therapie is een vorm van hardlopen die ervoor zorgt dat je stressgevoel vermindert. Gevoelens van stress hebben eigenlijk altijd een mentale (hoofd) en fysieke (lijf) oorsprong. Inmiddels weten we dat deze twee onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn en in balans moeten zijn om vitaal en gezond oud te kunnen worden.

Mensen met mentale klachten worden vaak doorverwezen naar een praktijkondersteuner of psycholoog. Zeker goede (en vaak noodzakelijke) stappen, maar vooral gericht op mentaal herstel. Uit onderzoek is gebleken dat enkel het oplossen van de mentale klachten niet voldoende is. Als je langere tijd onder stress hebt gestaan is het lijf gewend geraakt aan deze manier van (over)leven en is ook fysieke behandeling nodig om echt te herstellen. Onder andere hartslag en ademhaling moeten weer herstellen en op een natuurlijk niveau van functioneren komen. Ook het hoofd moet weer leren om af en toe even “uit te staan”.

Tijdens Running therapie ervaar je hoe rustig ademhalen en bewegen met een lage tot gemiddelde intensiteit jou kunnen helpen om je fitter, energieker en beter in je vel te voelen. Running Therapie helpt bij het verlagen van je hartslag en verbeteren van je ademhaling. Door bezig te zijn met ademhaling en lichamelijk inspanning zal je ervaren dat je hoofd rustiger wordt en het constant denken wordt onderbroken. Je leert hoe hardlopen in jouw tempo en binnen jouw grenzen je energie kan geven!

“Go, go, go figure it out, figure it out, but don’t stop moving!!”

3

Het programma

Het programma kenmerkt zich door zeer rustig opbouwen, plezier beleven aan bewegen staat voorop. Een goede (tussen)stap van niets-doen naar een actievere leefstijl. Je hoeft geen geoefende hardloper te zijn om mee te kunnen doen.

We starten met een individuele intake. Tijdens dit gesprek bespreken we jouw hulpvraag, we nemen een aantal vragenlijsten door, we doen een rustmeting en bekijken samen hoe we jouw programma het beste vorm kunnen geven. Samen zoeken we naar de juiste balans tussen fysieke- en mentale inspanning en belastbaarheid om een energiek leven te leiden. Daarna doen we een eerste looptraining. Aan de hand van deze gegevens stel ik een persoonlijk trainingsprogramma voor je op.

Hierna gaan we 10 tot 12 weken aaneengesloten 1 keer per week met elkaar trainen. Je persoonlijke trainingsprogramma stelt je in staat om in de week tussen de trainingen zelf 2x te trainen.

Coaching tijdens het trainen

We trainen in het bos en de duinen van de Soest. Tijdens de training oefenen we met ademhaling en de obstakels die we op onze route tegenkomen. De natuurlijke omgeving en de buitenlucht hebben een positief effect op je ademhaling, gemoedstoestand en geven je het gevoel van vrijheid. Gedachtes en gevoelens die tijdens de training naar voren komen zullen we benoemen en bespreken. Tijdens de trainingen loop je altijd in een tempo dat we nog met elkaar kunnen praten. 

    Wat levert Running Therapie je op?

    verlaging van stressgevoel
    meer rust in je hoofd
    betere nachtrust
    vermindering van sombere- en angstige gedachtes
    actievere levenshouding
    beter gevoel over jezelf
    ontspanning door gemiddelde inspanning
    betere lichamelijke conditie, ademhaling en hartslag

    Wat anderen zeggen

    Na een flinke burn-out was het voor mij moeilijk om weer te gaan hardlopen/sporten. Ik ben altijd een fanatieke sporter geweest, maar door de burn-out lukte het mij niet om hard te lopen zonder dat mijn hartslag meteen heel hoog was. Mijn lichaam ervoer nog steeds stress bij meer inspanning. Eerst heb ik een intake gehad met Kim. Daarna hebben we  mijn doel gesteld en zijn we begonnen met hardlopen. Rustig aan, lettend op mijn hartslag en ademhaling. In een paar weken konden we dit steeds verder uitbouwen en inmiddels heb ik geleerd om in “mijn”tempo hard te lopen en te sporten en  niet het hoogst haalbare te willen behalen, omdat dat niet meer bij mijn lichaam past. Daarnaast heb ik geleerd om meer naar mijn lichaam te luisteren en me aan te passen aan wat mijn lijf mij aangeeft. Ik luister en kijk om me heen en geniet weer van het sporten. Bedankt Kim, je hebt mij weer een mooie start gegeven om te kunnen sporten.

    Natasja

    Na jaren niet gesport te hebben en vooral heel druk te zijn geweest met werken, kleine kinderen en alle ballen in de lucht houden wilde ik toch weer wat gaan hardlopen. Kim heeft op basis van mijn hartslag en wensen een prefect schema voor mij gemaakt! Vanwege de corona tijd konden we niet samen sporten, maar op afstand heeft ze me heel goed geholpen en gemotiveerd. Ik loop nu hard op basis van mijn hartslag en het schema. Hierdoor heb ik in het begin erg tegen mijn drang moeten vechten om altijd meer te willen en meer te geven. Maar Kim heeft mij doen inzien dat het goed is om op vaste dagen en tijden te sporten en niet al mijn energie weg te geven, maar wat over te houden voor de rest van de dag. Ik ben nu 11 weken bezig en ik kan al 30 minuten zonder te stoppen hardlopen. Het is dus een win-win situatie. Meer energie, energie over voor de rest van de dag en tijd voor mezelf. Ik voel me er heel goed bij!

    Tanja

    Investeer jij in je eigen

    energie en vitaliteit?

    Wil je weten wat ik voor jou kan betekenen? Neem dan contact met me op