Slaap, rust en herstel

“Goedemorgen, goed geslapen?”  

Hoe heerlijk is het als je deze vraag met een volmondige “Ja” kan beantwoorden! Helaas is een goede nachtrust niet voor iedereen weggelegd. Een goede nachtrust is ontzettend belangrijk en de oplossing voor veel gezondheids- en welzijnsgerelateerde klachten en problemen. Maar wat is nu eigenlijk slaap? Waarom slapen we? En hoe kunnen we die slaap beinvloeden als hij niet goed is?

Slaap is een van de meest fundamentele basisprocessen in ons lichaam. Tijdens het slapen vind er een belangrijk herstelproces plaats. De eerste uren van je slaap zijn vooral gericht op fysiek herstel en geheugen herstel. Tijdens deze periode van slaap worden twee belangrijke hormonen aangemaakt (groeihormoon en melatonine). In de latere uren van de slaap vindt met name de verwerking van informatie plaats. Datgene wat je op de dag hebt meegemaakt, geleerd en ervaren wordt gedurende het tweede deel van de nacht verwerkt en opgeslagen in je langetermijngeheugen. Daarnaast vind er gedurende de slaap een belangrijk ontgiftingsproces plaats. De afvalstoffen in het brein worden opgeruimd gedurende de slaap. Als je dit zo leest begrijp je dat een slechte nachtrust een grote invloed kan hebben op je gezondheid.

Gelukkig is er veel te doen aan verbeteren van je nachtrust. Een gevleugelde uitspraak is “de nacht weerspiegelt de dag”. Gedurende de dag bouwen we slaapdruk op, als deze onvoldoende is opgebouwd heeft dat zijn invloed op je nachtrust. Ook ons bioritme heeft een grote invloed op onze slaapkwaliteit. Leef jij in balans met je eigen bioritme of daag je je lichaam teveel uit af te wijken van je eigen slaap-/waakritme. En tot slot heeft (uiteraard) de factor stress een grote invloed op je nachtrust. 

Er is veel te winnen op het gebied van een goede nachtrust door te kijken naar je algehele leefstijl (beweging, voeding en rust), jouw dag-/nachtritme en je slaapomgeving.

Ben je toe aan een betere nachtrust? Ik help je graag!

“Legend says when you can’t sleep

it is because you are awake in somenone’s dream.

So if everybody could stop dreaming about me that would be great.”

Aan de slag met jouw persoonlijke leefstijlplan?

Neem dan contact met me op

KIM HELMER

06 141 24 121

info@insideoutvitaliteit.nl

LET'S CONNECT

Wist je dat:

  • stress vaak de grootste veroorzaker is van een disbalans in je hormomen
  • iedere dag een half uur wandelen een stressverlagend effect heeft
  • slaapproblemen vaak een afspiegeling zijn van hoe je je overdag gedraagt
  • teveel eetmomenten op een dag er juist voor zorgen dat je heel moe kunt worden
  • te veel, te vaak en te intens sporten je uit balans kan brengen
  • een gezonde leefstijl een grote invloed heeft op de menopauze
  • en dat dit ook geldt voor de penopauze bij mannen?